De volgende havens hadden door de jaren heen een relatie met Katendrecht:
- Linker Veerhaven
- vrijwel zeker níet de monding van een riviertje (waarvan wij de naam nog niet hebben gevonden) dat in de (nu Nieuwe) Maas uitmondde (en dat op topografische kaarten van o.a. uit 1340 te zien is), want die monding lag enkele tientallen meters links van de huidige Linker Veerhaven;
- omstreeks 1850 is er eigenlijk zelfs niets meer te zien van wat op een haventje lijkt; het scheepvaartverkeer (en met name de pontverbinding tussen de linker en rechter Maasoever) speelde zich af vanaf de Linker Veerdam, die weer links van de latere Linker Veerhaven lag;
- maar een schetstekening uit 1877 toont de ‘haven van Katendrecht’ met links de (Linker) Veerdam – duidelijk de plek van het wagenveer.
- Eerste Katendrechtsehaven
- aangelegd in de periode 1878-1888;
- op 23 maart 1887 voteerde de gemeenteraad 22.000 gulden om het eerste deel en op 8 november 1888 nog 374.000 gulden om het tweede deel te maken;
- op 6 september 1894 voteerde de gemeenteraad 365.000 gulden voor drie ertsoverladplaatsen;
- omstreeks 1985 werd deze haven weer gedempt;
- het Eerste Katendrechtsehoofd hangt vanzelfsprekend met deze haven samen.
- Rijnhaven
- aangelegd in de periode 1887-1895
- bedoeld voor de overslag van massagoed ‘op stroom’, dus los van de kade
- oppervlakte ca 28 ha;
- vele jaren was er een veerpontje (als onderdeel van een meer uitgebreide veerdienst) tussen Katendrecht en de overkant van de Rijnhaven (= het Koninginnehoofd); begin 2012 was er weer een vaste verbinding door middel van de Rijnhavenbrug.
- Tweede Katendrechtsehaven
- aangelegd in de periode 1895-1896;
- op 6 september 1894 voteerde de gemeenteraad 22.500 gulden om deze haven te maken;
- omstreeks 1985 werd een gedeelte van deze haven weer gedempt;
- het Tweede Katendrechtsehoofd hangt vanzelfsprekend met deze haven samen.
- Derde Katendrechtsehaven
- deze haven was wel gepland, maar is er nooit gekomen; aangenomen wordt dat de plannen een vingeroefening waren voor de veel grotere Maashaven;
- het Derde Katendrechtsehoofd is nu de markering van genoemde Maashaven.
- Maashaven
- bedoeld voor de overslag van massagoed ‘op stroom’, dus los van de kade;
- aangelegd in de periode 1898-1905;
- oppervlakte ca 60 ha;
- op 5 maart 1895 kwam het rapport uit waarin vanwege de aanleg van deze haven in de polders Katendrecht en Hille werd becijferd dat zo’n 225 ha grond moest worden onteigend ten koste van ruwweg 9 miljoen gulden; op 14 juni 1895 stemde de gemeenteraad met het plan in; diverse buitenhuizen, agrarische bedrijven, scholen, een kerk en zo’n 650 á 700 woningen moesten worden afgebroken; ongeveer 3500
- bewoners moesten verhuizen en 35 ha land ging verloren;op 20 december 1901 werd de dijk doorgestoken die tot dan de uitgegraven Maashaven scheidde van de rivier.
- vele jaren was er een veerpontje (als onderdeel van een meer uitgebreide veerdienst) tussen Katendrecht en de overkant van de Maashaven (= het Ponserpad, vlakbij het Charloisse Hoofd; vanwege gebrek aan klandizie werd dit veer in de tweede helft van de twintigste eeuw uit de vaart genomen; in 2003 was een van de plannen bij het bepalen van een ligplaats voor het stoomschip Rotterdam om het schip in het midden van de Maashaven te leggen en dit dan met brugjes met zowel Katendrecht als Charlois te verbinden; in 2011/2012 waren er publieksplannen om het Derde Katendrechtsehoofd en het Charloisse Hoofd weer met elkaar te verbinden, hetzij met weer een veerdienst, hetzij met een brug (waarbij zelfs aan de verplaatsing van ‘de Hef’ werd gedacht).