Maashaven

MAASHAVEN
de naam ‘Maashaven’ als straat duidt op de Maashaven O.z.

   click hier voor de beeldbank

postcode: n.v.t.

Sinds Google halverwege 2016 gestopt is met het onderhouden van Picasaweb, moesten alle verwijzingen worden aangepast. Bovendien is de bewaarversie van Picasaweb veel beknopter (zodat niet alle oorsponkelijke info meer beschikbaar is) én er kan niets meer worden toegevoegd of gewijzigd. Het zij zo …
Daarom zullen eventuele hierná beschikbare foto’s niet meer via de beeldbank maar op de betreffende pagina van deze website beschikbaar komen.

herkomst naam: Het Gemeentearchief vermeldt dat de haven naar de naastgelegen Nieuwe Maas is genoemd. Benoemingsbesluit B&W: 11 mei 1897. De beslissing tot het graven van de haven werd op 14 juni 1895 genomen. En de Dagelijkse Kroniek van het Rotterdams Jaarboekje 1896 (pag. 26) vermeldt: “De Gemeenteraad besluit met 29 tegen 5 stemmen tot den aanleg eener groote haven enz. in de polder Katendrecht en de Hille”.

In een deel van de Katendrechtse polder en van de Hillepolder werd de Maashaven gegraven. Daarmee verdween ook de de weg die eeuwenlang de verbinding bood tussen Parijs en Amsterdam: het noordelijk deel van de Dordtsestraatweg en de Katendrechtschedijk. Van dichterbij gezien lag de dijk tussen de polders van Charlois en Katendrecht. Aan weerszijden van die dijk waren veren: het veer van Godschalksoord en het Katendrechtse veer. Langs die dijk stond een mooie bomenrij, waarvan een aantal bomen nog goed te zien is op de foto’s van de oude Speeltuinvereniging Katendrecht. Het na het graven nog resterende deel van de Katendrechtschedijk werd herbenoemd tot Katendrechtsestraat.

De Katendrechtse polder lag tussen de Katendrechtschedijk en de Katendrechtse Lagedijk. De laatste dijk lag lager dan de eerste – vandaar de naam.

Bij het graven werd gebruik gemaakt van zware graafmachines, de excavateurs.

Vanwege het graven van de Maashaven moest, aldus de overlevering, veel gesloopt worden: een kerk, scholen, buitenplaatsen en 700 woningen en boerderijen. Zo’n 3.500 personen moesten verhuizen en 35 ha land ging verloren. Daarbij moeten we ons wel realiseren dat al dat onroerend goed natuurlijk niet allemaal lag waar nu de Maashaven is. Vanwege de benodigde infrastructuur moest er ook ten noorden en ten zuidne van de Maashaven worden geamoveerd.

Begin 21ste eeuw werden (in het kader van StadsHavens) allerhande ideeën gelanceerd om de oude havens een andere functie te geven. Daarbij was het (vooralsnog?) niet de bedoeling om havens te dempen (zoals de 1e Katendrechtsehaven) of te versmallen (zoals de 2e Katendrechtsehaven), maar wel om méér met het water te doen (met als konsekwentie dat mínder water zichtbaar zichtbaar zou kunnen zijn). Bijvoorbeeld door gebruik te maken van drijvende woningen, door het aanleggen van een al dan niet drijvend park, door de binnenvaartschepen op een andere wijze onder te brengen en/of door een brugverbinding met de andere oever te maken. Hier enkele afbeeldingen die met de ontwikkeling van de Maashaven te maken (kunnen) hebben:

[weer terug naar boven]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s