Rijnhavenbrug

geen straatnaam natuurlijk,
maar er zóu op gezocht kunnen worden …

   click hier voor de beeldbank

postcode: n.v.t.

Sinds Google halverwege 2016 gestopt is met het onderhouden van Picasaweb, moesten alle verwijzingen worden aangepast. Bovendien is de bewaarversie van Picasaweb veel beknopter (zodat niet alle oorsponkelijke info meer beschikbaar is) én er kan niets meer worden toegevoegd of gewijzigd. Het zij zo …
Daarom zullen eventuele hierná beschikbare foto’s niet meer via de beeldbank maar op de betreffende pagina van deze website beschikbaar komen.

herkomst naam: Het Gemeentearchief vermeldt dat de brug is vernoemd naar de Rijnhaven, waar hij de verbinding vormt tussen de Kop van Zuid en Katendrecht. Benoemingsbesluit B&W: 18 februari 2010.

Geestig is dat er daarna nog ideeën waren om een wedstrijd uit te schrijven voor de naam, terwijl deze dus al vastlag: Rijnhavenbrug. Overeenkomstig was de naam zelfs al in RVS letters in de brug voorzien. Maar overeenkomstig goed Rotterdams gebruik was een bijnaam natuurlijk niet uitgesloten. Sterker: er werd dan ook een oproep voor suggesties gedaan. Winnaar werd de heer Kuizinga met de Taartschep.

In de eerste helft van november 2011 waren alle voorbereidingen (zoals het heien, het betonwerk, het plaatsen van de basculekelder en het aanbrengen van de brugbescherming) dusdanig gevorderd dat de brugdelen werden ingevaren. Op maandag 21 november 2011 werden beide vaste delen geplaatst en de dag erna werd de beweegbare klep (van 430 ton, waarvan 285 ton aan ballast) ‘ingehangen’ (zie hiervan dit filmpje). En de middag daarop functioneerde het bewegende deel al: nodig vanwege de scheepvaart. In de loop van woensdag 8 februari 2012 kon de brug formeel door voetgangers en wielrijders worden gebruikt. Uiteraard ging dit historische moment niet voorbij zonder festiviteiten, zowel op de 8ste, maar (meer voor de bewoners van Katendrecht en de Wilhelminapier) ook gedurende het weekend daarna.

Overigens stond de brugverbinding tussen Katendrecht en de Wilhelminapier al op de kaart van een oude uitgave van de ‘stratenatlas’ Easy City van Falk:

Dat was in de tijd dat er nog een actieve kerk in deRechthuisstraat was en de Rubberstraat nog bestond. Maar in latere edities was het brugje weer verdwenen: de brug was nogal onhandig voor de beroepsvaart. Probleem was o.a. dat er geen goede fysieke aanlangdingsplaats voor de brug was. Dat werd opgelost toen de Steinweg pakhuizen door de gemeente aangekocht konden worden.

Er zijn drie ontwerpen gepresenteerd en gekozen is voor het ontwerp van Quist Wintermans Architecten: de ‘stoere’ variant. Een brug van 160 meter lang en bedoeld voor voetgangers en fietsers. Maar de brug is bij calamiteiten ook toegankelijk voor ambulances, brandweerwagens en politieauto’s.

Zie ook: Katendrecht Journaal 2009 deel 1 

[weer terug naar boven]

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s