ssRt archief 1

STOOMSCHIP ROTTERDAM – 1997

Omstreeks 1 oktober 1997 zou de nieuwe ‘Rotterdam’ in de vaart komen. Géén stoomschip, maar een motorschip. De oude ‘Rotterdam’ zou verkocht worden aan een cruisemaatschappij die er mee zou kunnen varen binnen een toeristisch segment dat niet als concurrrerend voor de HAL – Holland America Line – zou zijn. Dat kwam op een voor de gemeente Rotterdam op een interessant moment. Want het jaar daarvóór was binnen de gemeenteraad gediscussieerd over hoe de stad toeristisch aantrekkelijker kon worden. Op 12 november 1996 werd een motie (Maks – BGS 96/2324) aangenomen, waarin o.a. verzocht werd om op korte termijn een onderzoek te verrichten naar de manier waarop de vrijetijdssector een bijdrage kon leveren aan het vergroten van de attractiviteitvan de stad, aan het versterken van de lokale economie en meer werk voor lager opgeleiden. Een en ander leidde tot de gemeentelijke nota ‘Actief Plan Toerisme (januari 1997). Met daarin o.a. het uitgangspunt dat de overheid ook risicodragend moet kunnen optrekken met marktpartijen bij de ontwikkeling, alsmede dat er een studie werd verricht naar de mogelijkheid om het voormalige vlaggeschip ss Rotterdam af te meren als toeristische attractie.

Om te voorkomen dat het schip tijdens deze studie al aan een andere partij zou worden verkocht, wist de directeur van het Havenbedrijf het zo uit te onderhandelen dat het schip kon worden gekocht met als ontbindende voorwaarde dat de gemeenteraad de aankoop zou kunnen afwijzen. Vervolgens kwam er een heel ‘circus’ op gang met allerhande onderzoeken en heftige discussies, zowel binnen als buiten de gemeenteraad. Omdat het nogal ergens over ging, werd aan de HAL nog enkele maanden uitstel gevraagd om tot een definitief oordeel te komen. Dat leidde tot de brief van 26 mei 1997 van het College van Burgemeester & Wethouders aan de leden van de Gemeenteraad. Daarin meldt B&W, alles overwegende, tot geen andere conclusie te kunnen komen dan dat het project ss Rotterdam (i.c. de aankoop, de verbouwing en de exploitatie) de mogelijkheden van de gemeente te boven gaan en dat er onvoldoende steun vanuit het bedrijfsleven is gekomen voor een eventuele co-productie. Dat heeft ertoe geleid dat de president van de HAL gemeld heeft niet langer te willen wachten en het schip aan een andere partij te zullen verkopen.

Natúúrlijk waren velen teleurgesteld. Maar in de wandelgangen overheerste toch de waardering tot en met op z’n minst het begrip dat B&W voldoende met beide benen op de vloer was gebleven om zich niet in een ongewis avontuur te storten. Zelfs als alles gerealiseerd zou kunnen worden voor het begrote bedrag dan was al sprake van een uitermate kostbaar project waarvan het niet reëel zou zijn om zoiets met gemeenschapsgeld te financieren. Maar de kans dat die begroting aanzienlijk zou worden overschreden was daarenboven groot. Asbestsanering valt altijd veel en veel duurder uit. Een schip ná die sanering weer geheel in authentieke staat terugbrengen is een precisiewerk dat vele mensjaren vergt. Dan waren er nog de voorschriften. Want een schip past niet binnen de bouwverordening, dus hoe kun je dan regels stellen? En een schip zou de ss Rotterdam niet meer zijn, want het zou niet meer (mogen) varen. En qua exploitatie was van andere schepen bekend dat deze eerst één of zelfs twee keer failliet ‘moesten’ gaan om daarna pas kostendekkend te kunnen draaien. Dat was dus duidelijk.

In het archief staat een aantal pagina’s uit die befaamde brief van 26 mei 1997.

Juist omdat de emoties rond het al dan niet aankopen en exploiteren van het schip hoog opliepen, werd nog meer dan gebruikelijk absolute transparantie gehanteerd. Vandaar ook de uitgebreide stapel stukken die ter inlage was gelegd:

Ook de directeur van de ss Rotterdam was overigens van het bestaan van deze brief en dus ook van de vele stukken op de hoogte. En een gewaarschuwd man …

[weer terug naar boven]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s