transitie

Met name voor degenen die níet meer in de buurt van Katendrecht wonen, staat op deze pagina een schets van de diverse projecten-in-transitie: ruwweg de periode vanaf het jaar 2000. Dus daarmee inclusief een blik op relatief recent opgeleverde projecten. Met daarbij diverse (blauwe) links om aanvullende informatie te krijgen. En ook al is het digitale project van deze website eind 2013 gestopt: voor oud-Katendrechters ‘ver weg’ houden wij op deze pagina beknopt de ontwikkelingen bij.
DSC08352
Lange tijd circuleerden allerhande schetsen & studies, maar vaak was niet duidelijk was wat er uiteindelijk nu wél of níet zou komen. In maart 2017 werd dat met deze introductie van TV Rijnmond een stuk duidelijker.

Want ja, zelfs vanuit Capelle is goed te zien dat er op Katendrecht heel wat afgebouwd is:

DSC07832

Eerst zes overzichtsfoto’s:

De foto uit 2005 is gemaakt tijdens de Red Bull Airrace (en vandaar de ‘eigen’ start- en landingsbaan op Katendrecht: de plek waar nú het Stoomschip Rotterdam in de Maashaven ligt). De kalender 2008 van de Port of Rotterdam toont de Kaap van de andere kant. Met deze beide foto’s is goed te zien hoeveel bouwpotentie er toen nog was. Het plan uit 2010 was primair op The View (nu: Bay House) gericht, ook al staan er ook andere gebouwen op (zoals rechts in de hoek van de Rijnhaven het House of Design en verder diverse flats op de Wilhelminapier). Het plan uit 2017 is gecopieerd uit de hiervóór vermelde introductie van TV Rijnmond en laat een aantal concrete projecten zien. En de ene foto uit 2017 toont ingetekend de ontwikkeling van het Havenkwartier en de andere foto uit 2017 de contouren van De Groene Kaap en tegelijkertijd ook een deel van Katendrecht vanaf de kant van de Rijnhaven gezien.

Een groot deel van de nieuwe golf van bouwactiviteiten is in 2017 gestart. Daarbij leek het erop dat de (gemeentelijke) coördinatie tussen de diverse activiteiten ontbrak, want omdat ingaande dat jaar in Katendrecht Vuist zo’n beetje overál wel bouwactiviteiten zijn, trekt dit soms een zware wissel op de verkeersbewegingen: zie deze afzonderlijke pagina. Maar na de nodige aanpassingen werd het acceptabel (hoewel met de bus naar de metro in de spits menigeen nog in de stress bracht).

Hier de door de gemeente gehanteerde indeling in ‘kwartieren’:

ahk-kdrkwartieren

Opvallend is dat er links van het Havenkwartier een gebied is waar géén naam aan is toegekend. Laten we dit gebied voor het gemak maar 1e Katendrechtsehaven noemen (naar de haven die daar destijds gegraven is en die ondertussen weer is gedempt).

Daarbij is het ook handig om te weten dat er ondertussen diverse nieuwe straten op Katendrecht zijn bijgekomen. Daarom eerst de ‘oude’ plattegrond (zoals Katendrecht er omstreeks ruwweg het begin van de 21ste eeuw bij lag) en vervolgens de ‘nieuwe’:

Kdr

Katendrecht 2015Kdrecht 2015 VuistKatendrecht 2015 Polswaar nog aan moet worden toegevoegd dat het plein tussen het Deliplein en de Rijnhavenbrug ondertussen ook een naam heeft: Dolf Henkesplein:
DSC08351
In formele zin heeft het plein tussen de Veerlaan en de Silostraat geen naam, maar vaak wordt deze ovonde -zelfs door de gemeente- aangeduid als Siloplein:
DSC07155
P5290089
Daarmee lijkt het een beetje op de situatie met het Deliplein, dat vele decennia door vrijwel iedereen zo werd genoemd maar pas in 2007 officieel deze naam kreeg toebedeeld.

Hier de beschrijving per kwartier
(met onderaan nog iets over de Maashaven en de Rijnhaven):

Voor het middengebied van Katendrecht is dit kaartje wel handig:
071120093921

  • Rivierkwartier
    • Vooralsnog gebeurt hier niets.
      Want zolang het Stoomschip Rotterdam hier ligt, is hier een grote lege ruimte inclusief parkeerplaats.DSC08386
      Die parkeerplaats wordt soms ook voor andere activiteiten gebruikt, zoals bijvoorbeeld het WK en EK beachvolleybal.
  • Parkkwartier
    • Hier staat de Katholieke basisschool
      DSC08387
      terwijl er zowel aan de waterkant als de kant van het park woonhuizen zijn. Aan de kant van het park is ook een aantal woningen dat geheel naar eigen ontwerp gebouwd is:
      DSCF0414
      En op de scheiding met het Havenkwartier staat een appartementengebouw waar in de voet zowel het gezondheidscentrum als de apotheek gevestigd zijn.
      DSC08384
    • Dit is de huidige verhuur website van het appartementengebouw: https://www.vesteda.com/nl/reguliere-projecten/woninginformatie/actueel-woningaanbod.aspx?complex=774749.
  • 2e Katendrechtsehaven
  • 1e Katendrechtsehaven
    • Het merendeel van de woningen in dit kwartier -hier links op de foto- is aan het einde van de twintigste eeuw gebouwd.
      DSC07617
  • Havenkwartier
    • Nog vele jaren heeft in de oude loods (die vervolgens met metalen platen werd ‘gemoderniseerd’) Karwei gezeten. Maar begin 2017 werd de gemeentelijke ‘werf’ (= opslag van materiaal) ontruimd:
      DSCF3230
      en is deze doe-het-zelver vertrokken en kan het perceel bouwrijp gemaakt worden, waarna ook hier woningbouw zal volgen.
      DSC07055
      DSC07846DSC07845
    • DSC07873
      DSC08305DSC08301
    • DSC08398
      Havenkwartier project
      Dit is de website van het project: http://www.havenkwartier-katendrecht.nl.
  • bestaand Katendrecht
    • Dit is dus het gebied rond het Deliplein. Daar staan ook de woningen die eind 19e begin 20ste eeuw zijn gebouwd
      DSC08350
      inclusief het oudste pandje op Katendrecht: Sumatraweg 27, uit 1887, alsmede een deel van de woningen aan de Tolhuislaan en Brede Hilledijk.
    • Een groot deel van de Katendrechtsestraat, ruwweg tegenover basisschool De Schalm, werd afgebroken ten behoeve van nieuwbouw: Kaapseveer.
      19102010157
      23092010074
      DSC08340DSC08341
      Dit is de website van het project: http://www.gebr-verschoor.nl/projecten/30-woningen-kaapse-veer-driehoek-noord/.
    • In het Buizenpark, aan de Veerlaan, zijn de Zes Pandjes. Een uitermate fraaie bouwstijl, dusdanig dat het lijkt of deze woningen er al sinds het begin van de 20ste eeuw staan:
      DSCF2819
      DSC08344
    • Vlakbij het Buizenpark, tegenover de fabriek Provimi (die ondertussen door het bedrijf Cargill is overgenomen) is in het tweede decennium van de 21ste eeuw het project Kaap Belvédère gebouwd, waartoe de bebouwing uit het begon van de 20ste eeuw moest worden afgebroken.
      DSC01696
      DSC02472
      DSC04084
      DSC08345

DSC07156
DSCF3686
DelipleinMuziektentssRtKdrStwF
DSC04649

DSC05151
DSC05152

DSC06908

DSC05152
DSC05169

DSC07460

DSC07611

DSC07615

DSC07891

  • DSC08298
  • DSC08251
  • DSC08333
    DSC08315
  • Dit is de website van het project: http://www.fenixlofts.nl.
  • Links van de Rijnhavenbrug: de Fenixloods 2
    • Tot 2020 is de loods verhuurd aan diverse ondernemers, waarvan een aantal er de Fenix Food Factory heeft gevestigd.
      DSC07449
      Omdat al was besloten om van Fenixloods 1 een groot wooncomplex te maken én omdat de bewoners van het Deliplein geen behoefte hadden aan nóg zo’n massaal blok, bedachten de ondernemers een eigen plan om de Food Factory te behouden in combinatie met een bescheiden woonfunctie. In 2018 heeft de gemeente echter besloten om deze loods te verkopen aan de Stichting Droom en Daad (die is opgericht met kapitaal van de familie Van der Vorm  bekend van o.a. HAL Investments), die de loods zo authentiek mogelijk wil houden, met op de eerste verdieping een permanente landverhuizers expositie. De Food Factory en andere ondernemers kunnen desgewenst naar de Fenixloods 1 verhuizen.
    • Hier de aankondiging aan de omwonenden inclusief de verwijzing naar de website https://fenixrotterdam.nl/nl/_de-fenix/.
    • Hier de uitzending van DWDD d.d. 23 november 2018 waar op de plannen voor deze loods wordt ingegaan.
  • tegenover de Rijnhavenbrug: het Deliplein
  • Aan de Tolhuislaan was het plan om ook daar nieuwbouw te plegen, maar een deel van de woningen is bewaard gebleven en uitgegeven als zogeheten kluswoningen. Deze woningen werden vervolgens casco gerenoveerd, waarna de eigenaars een groot deel in de afwerking konden stoppen. Zo hebben de eigenaars in goede samenwerking gekozen voor een integraal dakterras.
    100720092051
    071120093931
    P6160258
  • Aan de Brede Hilledijk is de Kaapvaarder gebouwd:
    • Daartoe moest eerst weer wat worden afgebroken (in tegenstelling tot de Tolhuislaan, waar de oude woningen gehandhaafd bleven en als ‘klushuizen’ werden verkocht).
      De nieuwe woningen passen prima bij de oude woningen, net zoals de eerder genoemde ‘zes pandjes’:
      DSC04201
      DSC04203
      DSC04420
      DSC07238
      DSC08377
  • Laankwartier
    • Dit kwartier bestaat uit drie blokken: I, II en III. Blok I ligt richting de Kop van Katendrecht en werd als eerste gebouwd. Blok III ligt richting de Pols en werd als tweede gebouwd. Blok II ligt er tussenin en werd als laatste gebouwd. De woningen staan zowel aan de kant van de Maashaven als aan de kant van de Brede Hilledijk, doorsneden door twee nieuw gecreëerde ‘paden’ (Ambon en Tarakan).
      DSC08375DSC07628
    • DSC08380
    • DSC08378
    • Met de brede witte betonnen omlijsting van de deuren en ramen heeft de architect aansluiting gezocht bij het type woningen zoals dat in vroeger tijd aan de havens werd gebouwd.
  • Polsgebied, ook bekend onder de naam Entree-Katendrecht
    • dus het gebied vanaf het ‘Siloplein’ tot aan de metrobuis:
      entree-katendrecht
    • DSC08408
      DSC08311
      De eerste afbeelding is zoals dit te zien is op de website https://www.entree-katendrecht.nl. De tweede is de poster zoals deze op de noodwinkel van Jumbo staat. De derde afbeelding is een foto vanaf de overkant van de Maashaven:
      Bij de kranen links worden de Fenix Lofts gebouwd
      (en weer links dáárvan ligt de andere Fenixloods)
      Bij de kranen in het midden komt De Groene Kaap.
      Bij de kranen rechts is Musa al gereed en Cobana in aanbouw.
      (respectievelijk het paarskleurige en het ‘ingepakte’ gebouw).
      En gezien vanaf de toren van het Laankwartier (met rechts de Maashaven) ziet het er zo uit:
      DSC08260
      met achteraan de bouwput links Cobana en achteraan rechts Musa:
      DSC07625
      Dit is de website van Cobana: https://www.heijmans.nl/nl/nieuws/heijmans-bouwt-350-appartementen-op-katendrecht-rotterdam/. En om daar te kunnen bouwen moest eerst weer wat worden afgebroken:
      10032011843
      DSC01920
      DSC06127
      DSC06149
      En dit is de website van Musa: http://musakatendrecht.nl.
      En áchter Cobana is sinds najaar 2018 de noodwinkel van Jumbo, tegenover Santos, op de plek van het vroegere Wigblok:
      DSC07509
      DSC07588
      DSC07769
      DSC08371
    • DSC08370
    • met vooraan in de bouwput: De Groene Kaap. Zoals de naam al aangeeft, een project waarbij veel groen op en tussen de woningen wordt aangebracht.
    • Dit is de website van het project: https://degroenekaap.nl.
  • Tegenover De Groene Kaap en Cobana zijn op de Brede Hilledijk nu nog de oude loodsen die voornamelijk door garagebedrijven worden gebruikt:
    DSC08401
  • DSC08404
    Deze loodsen worden afgebroken en daar komt dan het wooncomplex De Bund.
  • Ook het monument Santos wordt in de ontwikkeling meegenomen, onder de naam Stilwerk.
  • Helemaal aan het begin van de Kaap, vlakbij de metrobuis, wordt het totaalproject Santos voorbereid:
    DSC08353
    DSC08367
  • DSC08369
    Het totaalproject omvat een woontoren met in de voet de nieuwe Jumbo supermarkt.
  • Aan de kant van de Rijn haven komt tussen het Bay House, dat eerder onder de naam The View werd ontwikkeld.
    DSC07862

DSC07858
DSC08364
DSC08359

Katendrecht is een schiereiland, dus de havens aan weerszijden hebben wel degelijk invloed op deze locatie. Daarom ook aandacht voor deze havens:

Maashaven

  • Al sinds het project Het Nieuwe Rotterdam wil de gemeente méér met de oevers van de Nieuwe Maas en de aanliggende niet meer als zodanig in gebruik zijnde havens doen. Voor de Maashaven heeft dat geleid tot de plannen voor een getijdenpark:
    Getijdenpark Maashaven
  • Op https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/getijdenpark-maashaven/ is de voortgang te volgen.

Rijnhaven

  • Na diverse pogingren om ‘iets’ van de Rijnhaven te maken (o.a. met de drijvende bomen) is eind 2018 écht serieus gezocht naar een goede invulling van deze haven. Daartoe organiseerde de gemeente een aantal bijeenkomsten waar bewoners en ondernemers gebraagd werd om mee te denken. Het leidde tot deze ‘opgehaalde reacties’ (die op 11 februari 2019 werden gepresenteerd:
    Rijnhaven inrichting voortgang febr 2019
  • Tegelijkertijd werd ook het plan bekend om van de Rijnhaven een marina met drijvende steigers te maken waar 40 á 50 superjachten kunnen worden aangemeerd. Voordeel van dít plan is dat het ook nog eens werkgelegenheid (van 200 á 1.000 arbeidsplaatsen) oplevert.

voortgang

In april 2020 werd deze update verspreid:

En in juli 2020 deze https://historischkatendrecht.files.wordpress.com/2020/07/kdr-bouw-voortgang-juli-2020.pdf.

En eind december 2020 deze:

substitute blanks

substitute blanks

substitute blanks

substitute blanks

substitute blanks

Hier de Nieuwsbrief Katendrecht gemeente eind 2021.

Hier de Nieuwsbrief Katendrecht gemeente begin 2022 Nelson Mandelapark.

Hier de Nieuwsbrief Katendrecht gemeente april 2022 totaal overzicht.

In november 2022 heeft de gemeente met behulp van bureau De Plekkenmakers een discussie gehad wat er op Katendrecht in de komende jaren nog moet gebeuren. Op www.dromenlab.nl/katendrecht is alle informatie samengevoegd in een digitaal boek. Ook is er een filmpje op YouTube.

wordt vervolgd …