Met name voor degenen die níet meer in de buurt van Katendrecht wonen, staat op deze pagina een schets van de diverse projecten-in-transitie: ruwweg de periode vanaf het jaar 2000. Dus daarmee inclusief een blik op relatief recent opgeleverde projecten. Met daarbij diverse (blauwe) links om aanvullende informatie te krijgen. En ook al is het digitale project van deze website eind 2013 gestopt: voor oud-Katendrechters ‘ver weg’ houden wij op deze pagina beknopt de ontwikkelingen bij.
Lange tijd circuleerden allerhande schetsen & studies, maar vaak was niet duidelijk was wat er uiteindelijk nu wél of níet zou komen. In maart 2017 werd dat met deze introductie van TV Rijnmond een stuk duidelijker.
Want ja, zelfs vanuit Capelle is goed te zien dat er op Katendrecht heel wat afgebouwd is:
Eerst zes overzichtsfoto’s:
- 2005 = ©️Red Bull
- 2008 = ©️Port of Rotterdam
- 2010 = ©️The View
- 2017 = ©️DGK
- 2017 ©️Havenkwartier
- 2017 = ©️Gemeente Rotterdam
De foto uit 2005 is gemaakt tijdens de Red Bull Airrace (en vandaar de ‘eigen’ start- en landingsbaan op Katendrecht: de plek waar nú het Stoomschip Rotterdam in de Maashaven ligt). De kalender 2008 van de Port of Rotterdam toont de Kaap van de andere kant. Met deze beide foto’s is goed te zien hoeveel bouwpotentie er toen nog was. Het plan uit 2010 was primair op The View (nu: Bay House) gericht, ook al staan er ook andere gebouwen op (zoals rechts in de hoek van de Rijnhaven het House of Design en verder diverse flats op de Wilhelminapier). Het plan uit 2017 is gecopieerd uit de hiervóór vermelde introductie van TV Rijnmond en laat een aantal concrete projecten zien. En de ene foto uit 2017 toont ingetekend de ontwikkeling van het Havenkwartier en de andere foto uit 2017 de contouren van De Groene Kaap en tegelijkertijd ook een deel van Katendrecht vanaf de kant van de Rijnhaven gezien.
Een groot deel van de nieuwe golf van bouwactiviteiten is in 2017 gestart. Daarbij leek het erop dat de (gemeentelijke) coördinatie tussen de diverse activiteiten ontbrak, want omdat ingaande dat jaar in Katendrecht Vuist zo’n beetje overál wel bouwactiviteiten zijn, trekt dit soms een zware wissel op de verkeersbewegingen: zie deze afzonderlijke pagina. Maar na de nodige aanpassingen werd het acceptabel (hoewel met de bus naar de metro in de spits menigeen nog in de stress bracht).
Hier de door de gemeente gehanteerde indeling in ‘kwartieren’:
Opvallend is dat er links van het Havenkwartier een gebied is waar géén naam aan is toegekend. Laten we dit gebied voor het gemak maar 1e Katendrechtsehaven noemen (naar de haven die daar destijds gegraven is en die ondertussen weer is gedempt).
Daarbij is het ook handig om te weten dat er ondertussen diverse nieuwe straten op Katendrecht zijn bijgekomen. Daarom eerst de ‘oude’ plattegrond (zoals Katendrecht er omstreeks ruwweg het begin van de 21ste eeuw bij lag) en vervolgens de ‘nieuwe’:
waar nog aan moet worden toegevoegd dat het plein tussen het Deliplein en de Rijnhavenbrug ondertussen ook een naam heeft: Dolf Henkesplein:
In formele zin heeft het plein tussen de Veerlaan en de Silostraat geen naam, maar vaak wordt deze ovonde -zelfs door de gemeente- aangeduid als Siloplein:
Daarmee lijkt het een beetje op de situatie met het Deliplein, dat vele decennia door vrijwel iedereen zo werd genoemd maar pas in 2007 officieel deze naam kreeg toebedeeld.
Hier de beschrijving per kwartier
(met onderaan nog iets over de Maashaven en de Rijnhaven):
Voor het middengebied van Katendrecht is dit kaartje wel handig:
- Rivierkwartier
- Vooralsnog gebeurt hier niets.
Want zolang het Stoomschip Rotterdam hier ligt, is hier een grote lege ruimte inclusief parkeerplaats.
Die parkeerplaats wordt soms ook voor andere activiteiten gebruikt, zoals bijvoorbeeld het WK en EK beachvolleybal.
- Vooralsnog gebeurt hier niets.
- Parkkwartier
- Hier staat de Katholieke basisschool
terwijl er zowel aan de waterkant als de kant van het park woonhuizen zijn. Aan de kant van het park is ook een aantal woningen dat geheel naar eigen ontwerp gebouwd is:
En op de scheiding met het Havenkwartier staat een appartementengebouw waar in de voet zowel het gezondheidscentrum als de apotheek gevestigd zijn. - Dit is de huidige verhuur website van het appartementengebouw: https://www.vesteda.com/nl/reguliere-projecten/woninginformatie/actueel-woningaanbod.aspx?complex=774749.
- Hier staat de Katholieke basisschool
- 2e Katendrechtsehaven
- Dit kwartier is sinds de oplevering van beide woontorens in 2002 eigenlijk wel ‘af’.
Zie ook de website: https://architectenweb.nl/projecten/project.aspx?ID=1202.
- Dit kwartier is sinds de oplevering van beide woontorens in 2002 eigenlijk wel ‘af’.
- 1e Katendrechtsehaven
- Het merendeel van de woningen in dit kwartier -hier links op de foto- is aan het einde van de twintigste eeuw gebouwd.
- Het merendeel van de woningen in dit kwartier -hier links op de foto- is aan het einde van de twintigste eeuw gebouwd.
- Havenkwartier
- Nog vele jaren heeft in de oude loods (die vervolgens met metalen platen werd ‘gemoderniseerd’) Karwei gezeten. Maar begin 2017 werd de gemeentelijke ‘werf’ (= opslag van materiaal) ontruimd:
en is deze doe-het-zelver vertrokken en kan het perceel bouwrijp gemaakt worden, waarna ook hier woningbouw zal volgen.
Dit is de website van het project: http://www.havenkwartier-katendrecht.nl.
- Nog vele jaren heeft in de oude loods (die vervolgens met metalen platen werd ‘gemoderniseerd’) Karwei gezeten. Maar begin 2017 werd de gemeentelijke ‘werf’ (= opslag van materiaal) ontruimd:
- bestaand Katendrecht
- Dit is dus het gebied rond het Deliplein. Daar staan ook de woningen die eind 19e begin 20ste eeuw zijn gebouwd
inclusief het oudste pandje op Katendrecht: Sumatraweg 27, uit 1887, alsmede een deel van de woningen aan de Tolhuislaan en Brede Hilledijk. - Een groot deel van de Katendrechtsestraat, ruwweg tegenover basisschool De Schalm, werd afgebroken ten behoeve van nieuwbouw: Kaapseveer.
Dit is de website van het project: http://www.gebr-verschoor.nl/projecten/30-woningen-kaapse-veer-driehoek-noord/. - In het Buizenpark, aan de Veerlaan, zijn de Zes Pandjes. Een uitermate fraaie bouwstijl, dusdanig dat het lijkt of deze woningen er al sinds het begin van de 20ste eeuw staan:
- Vlakbij het Buizenpark, tegenover de fabriek Provimi (die ondertussen door het bedrijf Cargill is overgenomen) is in het tweede decennium van de 21ste eeuw het project Kaap Belvédère gebouwd, waartoe de bebouwing uit het begon van de 20ste eeuw moest worden afgebroken.
- Dit is dus het gebied rond het Deliplein. Daar staan ook de woningen die eind 19e begin 20ste eeuw zijn gebouwd
- Dit is een website van het project: https://btrbv.nl/kaap-belvedere-fase-1/.
- Dit is een website van het project: https://btrbv.nl/kaap-belvedere-fase-2/.
- Dit is een website van het project: http://www.waal.nl/in-de-praktijk/kaap-belvedere-3?items_id=279.
- Rechts van de Rijnhavenbrug: Fenixloods 1 = de Fenix Lofts
Een wooncomplex van 213 woningen.
- Dit is de website van het project: http://www.fenixlofts.nl.
- Links van de Rijnhavenbrug: de Fenixloods 2
- Tot 2020 is de loods verhuurd aan diverse ondernemers, waarvan een aantal er de Fenix Food Factory heeft gevestigd.
Omdat al was besloten om van Fenixloods 1 een groot wooncomplex te maken én omdat de bewoners van het Deliplein geen behoefte hadden aan nóg zo’n massaal blok, bedachten de ondernemers een eigen plan om de Food Factory te behouden in combinatie met een bescheiden woonfunctie. In 2018 heeft de gemeente echter besloten om deze loods te verkopen aan de Stichting Droom en Daad (die is opgericht met kapitaal van de familie Van der Vorm bekend van o.a. HAL Investments), die de loods zo authentiek mogelijk wil houden, met op de eerste verdieping een permanente landverhuizers expositie. De Food Factory en andere ondernemers kunnen desgewenst naar de Fenixloods 1 verhuizen. - Hier de aankondiging aan de omwonenden inclusief de verwijzing naar de website https://fenixrotterdam.nl/nl/_de-fenix/.
- Hier de uitzending van DWDD d.d. 23 november 2018 waar op de plannen voor deze loods wordt ingegaan.
- Tot 2020 is de loods verhuurd aan diverse ondernemers, waarvan een aantal er de Fenix Food Factory heeft gevestigd.
- tegenover de Rijnhavenbrug: het Deliplein
- Het begon met een renovatie van het plein: de authentieke muziektent werd gesloopt en er kwam een metalen luifel voor in de plaats; het gehele plein werd iets verdiept en geasfalteerd, zodat het in de winter als ijsbaan kan worden gebruikt (ook al is dat er nooit van gekomen). De naam ‘Deliplein’ werd (in 2007) officieel aan het plein toegekend. En het merendeel van de omliggende woningen (aan de Delistraat en de Sumatraweg) werd gemoderniseerd.
- Dit is een website van het project: http://www.vanschagenarchitecten.nl/projecten-lijst/item/308-deliplein-fase-1-delistraat.
- Dit is eveneens een website van het project: http://www.vanschagenarchitecten.nl/projecten-lijst/item/309.
- Het begon met een renovatie van het plein: de authentieke muziektent werd gesloopt en er kwam een metalen luifel voor in de plaats; het gehele plein werd iets verdiept en geasfalteerd, zodat het in de winter als ijsbaan kan worden gebruikt (ook al is dat er nooit van gekomen). De naam ‘Deliplein’ werd (in 2007) officieel aan het plein toegekend. En het merendeel van de omliggende woningen (aan de Delistraat en de Sumatraweg) werd gemoderniseerd.
- Aan de Tolhuislaan was het plan om ook daar nieuwbouw te plegen, maar een deel van de woningen is bewaard gebleven en uitgegeven als zogeheten kluswoningen. Deze woningen werden vervolgens casco gerenoveerd, waarna de eigenaars een groot deel in de afwerking konden stoppen. Zo hebben de eigenaars in goede samenwerking gekozen voor een integraal dakterras.
- Aan de Brede Hilledijk is de Kaapvaarder gebouwd:
- Daartoe moest eerst weer wat worden afgebroken (in tegenstelling tot de Tolhuislaan, waar de oude woningen gehandhaafd bleven en als ‘klushuizen’ werden verkocht).
De nieuwe woningen passen prima bij de oude woningen, net zoals de eerder genoemde ‘zes pandjes’:
- Daartoe moest eerst weer wat worden afgebroken (in tegenstelling tot de Tolhuislaan, waar de oude woningen gehandhaafd bleven en als ‘klushuizen’ werden verkocht).
- Laankwartier
- Dit kwartier bestaat uit drie blokken: I, II en III. Blok I ligt richting de Kop van Katendrecht en werd als eerste gebouwd. Blok III ligt richting de Pols en werd als tweede gebouwd. Blok II ligt er tussenin en werd als laatste gebouwd. De woningen staan zowel aan de kant van de Maashaven als aan de kant van de Brede Hilledijk, doorsneden door twee nieuw gecreëerde ‘paden’ (Ambon en Tarakan).
- Met de brede witte betonnen omlijsting van de deuren en ramen heeft de architect aansluiting gezocht bij het type woningen zoals dat in vroeger tijd aan de havens werd gebouwd.
- Dit kwartier bestaat uit drie blokken: I, II en III. Blok I ligt richting de Kop van Katendrecht en werd als eerste gebouwd. Blok III ligt richting de Pols en werd als tweede gebouwd. Blok II ligt er tussenin en werd als laatste gebouwd. De woningen staan zowel aan de kant van de Maashaven als aan de kant van de Brede Hilledijk, doorsneden door twee nieuw gecreëerde ‘paden’ (Ambon en Tarakan).
- Polsgebied, ook bekend onder de naam Entree-Katendrecht
- dus het gebied vanaf het ‘Siloplein’ tot aan de metrobuis:
De eerste afbeelding is zoals dit te zien is op de website https://www.entree-katendrecht.nl. De tweede is de poster zoals deze op de noodwinkel van Jumbo staat. De derde afbeelding is een foto vanaf de overkant van de Maashaven:
Bij de kranen links worden de Fenix Lofts gebouwd
(en weer links dáárvan ligt de andere Fenixloods)
Bij de kranen in het midden komt De Groene Kaap.
Bij de kranen rechts is Musa al gereed en Cobana in aanbouw.
(respectievelijk het paarskleurige en het ‘ingepakte’ gebouw).
En gezien vanaf de toren van het Laankwartier (met rechts de Maashaven) ziet het er zo uit:
met achteraan de bouwput links Cobana en achteraan rechts Musa:
Dit is de website van Cobana: https://www.heijmans.nl/nl/nieuws/heijmans-bouwt-350-appartementen-op-katendrecht-rotterdam/. En om daar te kunnen bouwen moest eerst weer wat worden afgebroken:
En dit is de website van Musa: http://musakatendrecht.nl.
En áchter Cobana is sinds najaar 2018 de noodwinkel van Jumbo, tegenover Santos, op de plek van het vroegere Wigblok:- met vooraan in de bouwput: De Groene Kaap. Zoals de naam al aangeeft, een project waarbij veel groen op en tussen de woningen wordt aangebracht.
- Dit is de website van het project: https://degroenekaap.nl.
- dus het gebied vanaf het ‘Siloplein’ tot aan de metrobuis:
- Tegenover De Groene Kaap en Cobana zijn op de Brede Hilledijk nu nog de oude loodsen die voornamelijk door garagebedrijven worden gebruikt:
Deze loodsen worden afgebroken en daar komt dan het wooncomplex De Bund.- Ook het monument Santos wordt in de ontwikkeling meegenomen, onder de naam Stilwerk.
- Helemaal aan het begin van de Kaap, vlakbij de metrobuis, wordt het totaalproject Santos voorbereid:
Het totaalproject omvat een woontoren met in de voet de nieuwe Jumbo supermarkt.- Aan de kant van de Rijn haven komt tussen het Bay House, dat eerder onder de naam The View werd ontwikkeld.
- Dit is de website van het project: https://bayhouse.nl.
Katendrecht is een schiereiland, dus de havens aan weerszijden hebben wel degelijk invloed op deze locatie. Daarom ook aandacht voor deze havens:
Maashaven
- Al sinds het project Het Nieuwe Rotterdam wil de gemeente méér met de oevers van de Nieuwe Maas en de aanliggende niet meer als zodanig in gebruik zijnde havens doen. Voor de Maashaven heeft dat geleid tot de plannen voor een getijdenpark:
- Op https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/getijdenpark-maashaven/ is de voortgang te volgen.
Rijnhaven
- Na diverse pogingren om ‘iets’ van de Rijnhaven te maken (o.a. met de drijvende bomen) is eind 2018 écht serieus gezocht naar een goede invulling van deze haven. Daartoe organiseerde de gemeente een aantal bijeenkomsten waar bewoners en ondernemers gebraagd werd om mee te denken. Het leidde tot deze ‘opgehaalde reacties’ (die op 11 februari 2019 werden gepresenteerd:
- Tegelijkertijd werd ook het plan bekend om van de Rijnhaven een marina met drijvende steigers te maken waar 40 á 50 superjachten kunnen worden aangemeerd. Voordeel van dít plan is dat het ook nog eens werkgelegenheid (van 200 á 1.000 arbeidsplaatsen) oplevert.
voortgang
In april 2020 werd deze update verspreid:
En in juli 2020 deze https://historischkatendrecht.files.wordpress.com/2020/07/kdr-bouw-voortgang-juli-2020.pdf.
En eind december 2020 deze:
…




Hier de Nieuwsbrief Katendrecht gemeente eind 2021.
Hier de Nieuwsbrief Katendrecht gemeente begin 2022 Nelson Mandelapark.
Hier de Nieuwsbrief Katendrecht gemeente april 2022 totaal overzicht.
In november 2022 heeft de gemeente met behulp van bureau De Plekkenmakers een discussie gehad wat er op Katendrecht in de komende jaren nog moet gebeuren. Op www.dromenlab.nl/katendrecht is alle informatie samengevoegd in een digitaal boek. Ook is er een filmpje op YouTube.
wordt vervolgd …