vervoer

  • Aqualiner
  • Drie centen bootje – veer tussen De Punt en Charlois; en dus niet te verwarren met de:
  • Heen en Weer – in de blogspot Koopvaardij staat een artikel over de oude veerdiensten en dan met name de nog drie overgebleven schepen die vroeger als veerboot in gebruik waren (Fram – Boekanier – Aalscholver)
    • na de ingebruikname van de metro (in 1968) werd de Heen en Weer opgeheven
  • Hengst, de – bijnaam voor de zeilboor die soms de platluis verving
  • Kameel, de – gele trein die in 1993 voor het laatst reed
  • Platluis – bijnaam voor de stoomraderboot
    • na de ingebruikname van de Maasbruggen vervangen door de Heen en Weer
  • Rotterdam Heen en Weer, de
    • tijdelijke verbinding tussen Spido en de ss Rotterdam omstreeks 2010
    • werd opgeheven toen de Aqualiner in de vaart kwam
  • Tuk Tuk
    • pendeldienst met als centraal punt de ss Rotterdam ingaande 2012
  • veer Katendrecht – Rotterdam
    • voor het eerst genoemd in een oorkonde d.d. 6 juli 1923, waarin de heer en vrouwe van Putten het recht daartoe geven aan ene Willem Zonderland, ambachtsheer van Kathendrecht
    • per 18 december 1599 werd het Katendrechtse veer (tussen Catendrecht en Coelhouck) door hetzij de rentmeester van het baljuwschap Suythollant hetzij de Staten van Holland en Westfriesland aan de stad Rotterdam in eeuwigdurende erfpacht gegeven
    • op 1 april 1828 werd ook een raderboot ingezet, de ‘Rotterdam’, in de volksmond ook wel de ‘Platluis’ genoemd; daarnaast was er ook nog ‘de Hengst’, een zeilboot die soms deze raderboot verving
    • in 1848 werd de Platluis vervangen door een schip met twee vuurplaatsen
    • vanwege de beschikbaarheid van de Willemsbrug (per 24 oktober 1878) besloot de gemeenteraad dat er geen rijtuigen of vee meer per veer vervoerd zou mogen worden
    • desondanks kwam er toch weer een wagenveer (in 1911) en ook een tweede (in 1915); in de volksmond heetten deze ‘het strijkijzer’
    • na de ingebruikname van de Maastunnel (in 1942) werden de wagenveren uit de vaart genomen
    • vanwege de beschikbaarheid van de metro (per 9 februari 1968) werd ook het passagiersveer – de Heen en Weer – uit de vaart genomen
  • veer Katendrecht – Charlois
    initiatief in 2012 van de Hommes Foundation om het veer weer in ere te herstellen, daarbij inspelend op het Programma Zuid stedelinks010; zie onder deze pagina twee afbeeldingen
  • watertaxi

Ook al werden door de jaren heen nogal wat schepen voor het vervoer ingezet, dat wil niet zeggen dat deze schepen van een scheepswerf op Katendrecht kwamen. Er waren twee belangrijke scheepswerven:
– Bonn & Mees – Scheepsbouwers;
– Rijkeé & Co – scheepswerf.
Het kantoor van beide bedrijven stond aan de Katendrechtsedijk (40 respectievelijk 21) en de werven lagen aan de Nieuwe Maas. Bonn & mees bestaat nog steeds. Meer informatie over deze bedrijven en hun schepen is te vinden op o.a.:
Register Varend Erfgoed Nederland
Stichting Maritiem-Historische Databank
Menheerse Werf (waar historische schepen gerestaureerd worden)
Bonn & Mees (de huidige website)
Rijkeé & Co (namen van 28 schepen gebouwd door dit bedrijf)
waarbij opvalt dat een schip soms wel op de ene maar dan weer niet op de andere index staat.

[weer terug naar boven]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s