Warmteweg Katendrecht

In maart 2013 ging iets aan Katendrecht voorbij – of beter: onder Katendrecht door – dat vanuit historisch oogpunt wel degelijk de aandacht verdient. Het Warmtebedrijf Rotterdam heeft namelijk een warmtenet aangelegd van Rozenburg tot aan de Wilhelminapier in Rotterdam, over een lengte van 26 km. Op deze wijze kan de industriële restwarmte ingezet worden om huizen en kantoren milieuvriendelijk van warmte te voorzien.

DNWW plattegrond

Op dit kaartje van DNWW – zie http://www.dnww.nl – is te zien waar de leidingen liggen. En ook dat die leiding dwars over Katendrecht zou zijn aangelegd als Visser & Smit Hanab / Volker Wessels niet op de gedachte zou zijn gekomen om die leiding dan maar onder Katendrecht door te trekken. Dat gebeurde heel ingenieus. Aan de ene kant (en dat was op de parkeerplaats bij Hotel New York) werd een boorinstallatie geplaatst en daarmee werd onder de Rijnhaven, onder Katendrecht en onder de Maashaven door een gat naar de overkant (en dat was de Brielselaan vlakbij het Maastunnel Plein) geboord. Eerst met een kleine boor (van zo’n 20 cm rond), waarbij het geboorde gat open gehouden wordt met een stevig vloeibaar kleimengsel, bentoniet. Dan gaat er een, dan gekartelde, grotere boor doorheen en dan een nóg grotere boor, tot het gat groot genoeg is om de gewenste leiding er doorheen te trekken.

Het is een monotoon proces waarbij aan de ene kant buizen in elkaar worden geschroefd en aan de andere kant weer uit elkaar worden geschroefd. Het is dat je het wéét, maar dat ‘ergens’ een buis in de grond verdwijnt en er ‘ergens anders’ weer uitkomt, trekt niet veel bezoekers. Echt spectaculair wordt het als de grote leiding zélf, van 60 cm doorsnede en zo’n 1.500 meter lang, geplaatst moet worden. Bovendien zijn er twéé leidingen nodig, zowel voor de aan- als de afvoer. Die leidingen werden in Hoek van Holland uit 380 korte stukken samengesteld tot vier leidingen van elk 750 meter en vervolgens over water naar het Noordereiland vervoerd. Daar werden twee delen aan elkaar gelast tot de gewenste lengte. En vervolgens werden 12 hijskranen op rij ingezet om de leiding met een mooie boog – om breken te voorkomen – vanuit het water hoog boven de Wilhelminakade richting genoemd parkeerterrein te leiden. De ene boog wat hoger dan de andere, om te voorkomen dat beide leidingen elkaar in de grond hinderen. En met opnieuw die verzameling aan elkaar geschroefde buizen werden beide leidingen zo naar de Brielselaan getrokken. Hier diverse fotootjes:

[weer terug naar boven]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s